Vi kan tilbyde præcis den ramme og det indhold, som imødekommer den enkeltes motivation, ressourcer og behov

Vi kan tilbyde en kombination af flere tiltag på tværs af forskellige fagområder og kontekster, fx online undervisning kombineret med social læring i en fysisk ramme hos Glad i skole. Behandling ved vores sundhedsfaglige team kan indgå som en integreret del af den helhedsorienterede og koordinerede indsats. Behandling kan dermed også foregå i den ramme, som giver bedst mening for barnet/den unge.

Mange børn og unge med et langvarigt skolefravær vil udover deres sociale udfordringer have store faglige huller, og her kan det give mening at kombinere indsatsen i flere kontekster, så det i den indledende proces ikke kræves, at barnet eller den unge skal forlade sin trygge ramme (hjemmet) flere gange om ugen for at arbejde med sine udfordringer.

I de komplekse tilfælde hvor barnet/den unge, fx er ramt af forskellige belastningsreaktioner som stress, angst og depression, kan det være afgørende for successikringen, at brobygningen mellem hjem og ny kontekst kommer til at foregå så skånsomt som muligt med mange små delmål på vejen.

Et opmærksomhedspunkt er; at trivsel og en tryg relation altid vil være forudsætningen for læring- og særligt for sårbare børn og unge skal trivsel og en tryg relation opbygges i en tryg ramme, som netop matcher den enkeltes motivation, ressourcer og behov, og hvor vejen frem mod forandring sker med små og forsigtige skridt.

Vores overordnede mål vil altid være at hjælpe barnet/den unge med at fremme trivsel, faglige og sociale færdigheder og kompetencer, som kan åbne for en målrettet brobygning ind i et skolefællesskab, en STU, et praktikforløb eller et beskæftigelsesrettet tilbud.  Denne proces mener vi bør foregå med barnets og den unges perspektiv i centrum og i et tæt samarbejde med familien og andre relevante aktører.