- Vores indsatsområder
Sammen finder vi vejen til trivsel og en god fremtid med muligheder
En god skolegang er essentiel for et godt børneliv og er den stærkeste beskyttelsesfaktor for, at børn får et godt liv som voksne. Det gælder for alle børn, men for udsatte børn i særdeleshed. Jf. Børns vilkår.
Læs mere om vores 3 indsatsområder her:
Den tidlige og forebyggende indsats for børn og unge i mistrivsel og med begyndende skolefravær
Skolefraværsproblematikker udvikler sig gradvist og kan komme til udtryk på forskellige måder. Det kan være manglende lyst til at gå i skole, konflikter om morgenen, inden barnet eller den unge skal i skole, svære følelser, isolation, mavepine og problemer med at falde i søvn.
Det er vigtigt at være opmærksom på de tidlige advarselstegn, så der kan tages hånd om barnet og den unge, inden problemerne udvikler sig til massive trivsels- og skolefraværsproblematikker.
Forældre kan med fordel læse flere gode råd her.
Glad i skole tilbyder skræddersyede og fleksible indsatser med mulighed for:
- Støtte i elevens tilknyttede folkeskole kombineret med særlig tilrettelagt skema hos Glad i skole, hvor der i 1:1 kan arbejdes med trivselsfremmende aktiviteter og øvelser i specifikke færdigheder.
- Fast kontaktperson som kan støtte eleven ikke kun i skolen men også til og fra skole.
- Løbende evaluering og justering af indsatsen for at sikre, at vi understøtter barnets og den unges perspektiv og progression.
- Børne-, unge- og forældresamtale ved vores sundhedsfaglige personale
- Mulighed for at arbejde med klassetrivsel og relationer i nuværende skoletilbud eller hos Glad i skole, hvor elever og/eller personale fra barnets og den unges klasse kan deltage i vores undervisningsaktiviteter med naturen, dyrene eller musikken som det fælles tredje.
- Udarbejdelse af plan for løsninger med barnets og den unges perspektiv i centrum; ”hvad skal der til for, at du kan blive glad for at gå i skole?”
- Sparring med alle relevante aktører omkring barnet og den unge samt tæt forældrestøtte og opsamling på telefonen ift. elevens udvikling.
Den langsigtede indsats for børn og unge med et langvarigt skolefravær
”Forskning i skolevægring viser, at det ofte er meget komplekse problemstillinger, der er årsag til børns længerevarende fravær fra skolen. Derfor skal indsatsen for at hjælpe dem være fleksibel og skræddersyet til det enkelte barn og dets specifikke udfordringer”. Jf. Skolebørn, ”Børn tabes i systemet og forældre lades i stikken”.
Udover de komplekse problemstillinger, så er tiden en afgørende faktor for børn og unge, som mistrives og har et langvarigt skolefravær. Med tid, mener vi, at der skal tid til, at barnet og den unge kan komme sig og langsomt genvinde modet og troen på, at det er godt at gå i skole.
Mange børn og unge med ufrivilligt skolefravær kan være hårdt ramt af stress, angst, depression og andre følelsesmæssige belastninger, og det kræver tid og energi, før barnets, den unges og familiens liv kommer ind i en holdbar rytme igen.
Glad i skole kan tilbyde en skræddersyet, helhedsorienteret og koordineret indsats, hvor vi med barnets og den unges perspektiv i centrum arbejder målrettet med at fremme trivsel, skoleglæde, selvtillid, handlekompetence og et mere positivt selvbillede hos barnet og den unge.
Vi tilbyder tilbage-i-skole-forløb, hvor behandling kan indgå som en integreret del af den samlede indsats med mulighed for:
- Børne- og ungesamtaler ved vores sundhedsfaglige personale
- Familiesamtaler og vejledning til forældre.
- Udarbejdelse af en skræddersyet og koordineret plan for indsatsen med udgangspunkt i barnets og den unges motivation, ressourcer og behov.
- Fast kontaktperson, som kan støtte barnet og den unge gennem hele indsatsen.
- Fokus på trivselsfremmende aktiviteter og mestringsstrategier.
- Løbende evaluering og justering af indsatsen for at sikre, at vi understøtter barnets og den unges perspektiv og progression.
- Sparring med alle relevante aktører omkring barnet og den unge samt tæt forældrestøtte og opsamling på telefonen ift. elevens udvikling.
- Trin for trin skoleeksponering- startende i den ramme barnet og den unge føler sig tryg i.
- Mulighed for dyreassisteret støtte og læring.
Den tidlige og forebyggende indsats for unge uden uddannelse og job
Mange unge risikerer at blive tabt i overgangen fra grundskolen til ungdomsuddannelserne og i jobcenteret– og særligt gruppen af sårbare unge med behov for specialpædagogisk støtte, er i risiko for at blive tabt i systemet.
I Autisme foreningens inklusionsrapport fra 2022 viser rapporten, at tæt på halvdelen af børn og unge med autisme har ufrivilligt skolefravær.
Læs rapporten her.
En belastende skolegang med mange faglige og sociale nederlag og med ufrivilligt fravær, måske gennem flere år, vil også have konsekvenser for den unges videre forløb i uddannelsessystemet og i mulighederne for at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Denne gruppe af sårbare unge har brug for et forebyggende og indsatsorienteret tilbud, som understøtter deres motivation, ressourcer, behov og drømme for fremtiden. Det er unge, som har brug for tid og forberedelse, hvis de skal have mulighed for at lykkes på deres videre vej i uddannelse eller i job.
Hos Glad i skole kan vi tilbyde at forberede den unge med en skræddersyet, helhedsorienteret og koordineret indsats frem mod en STU eller beskæftigelse.
Vi tilbyder forberedende forløb, hvor vi:
- Hjælper den unge til større afklaring af drømme for fremtiden.
- Støtter den unge i at sætte sig realistiske mål ud fra den unges motivation, ressourcer og behov.
- Støtter den unges selvforståelse og handlekompetencer, bl.a. med fokus på at arbejde med mestringsstrategier og kognitiv fleksibilitet.
- Tilbyder støtteperson i forbindelse med at arbejde med den unges mødestabilitet og struktur i hverdagen.
- Hjælper den unge med praksiserfaring hos os eller gennem virksomhedsbesøg, virksomhedspraktik eller fritidsjob.
- Opkvalificerer den unges faglige færdigheder i dansk, matematik, engelsk, fysisk/kemi og andre fag.
- Støtter den unge i at gøre sig positive sociale erfaringer omkring konkrete aktiviteter hos os.